تبلیغات
اندیشه مطهری - آسیب های دین و دینداری از نظر استاد مطهری
اندیشه مطهری
بررسی آثار و اندیشه های استاد شهید
صفحه نخست       رایانامه          ارتباط با مدیران وبلاگ              ATOM            طراح قالب
شناسنامه شهید مرتضی مطهری شهید مطهری و دوستان شهید مطهری و دانشجویان شهید مطهری و دانشگاه شهید مطهری و وسایل شخصی
درباره وبلاگ


بشر امروزی از نظر علمی و فکری پا به جایی نهاده که آهنگ سفر افلاک کرده و سقراطها و افلاطونها باید افتخار شاگردی اش را بپذیرند اما از نظر روح و خوی و منش ، یک « زنگی مست تیغ بران به دست » بیش نیست .


مدیران وبلاگ : محمد سلیمی-قاسم رجبی
نظرسنجی
تا چه میزان این وبلاگ را در معرفی آثار، شخصیت و روحیات شهید مطهری موثر می دانید؟





«آسیب شناسی دینی» اصطلاح جا افتاده ای نیست. در میان اهل فضل و نویسندگان و دانشگاهیان، یك عنوان جدید است. به همین جهت ممكن است ذیل این عنوان مطالب مختلفی مطرح شود؛ این اصطلاح گفته شود و هر كس از آن چیزی اراده كند؛ اتفاق كلمه ای بر سر این اصطلاح حاصل نشده است؛ تا معنای واحد و ـ در واقع ـ پذیرفته شده ای، در نزد همگان داشته باشد.این اصطلاح از علم پزشكی وام گرفته شده است.

آسیب شناسی در علم پزشكی، ترجمه اصطلاح «پاتولوژی» به معنای «دانش شناختِ بافتهای آسیب دیده» در بیماریهاست، كه معمولاً پاتولوژی یا هیستولوژی یا بافت شناسی را تداعی می كند. بافت شناسی، علم شناخت بافتهای بدن است از آن حیث كه سالم هستند. و اگر از حیث بیماریها و اختلالاتی كه در بافت حاصل می شود: بافت را مطالعه كنند، آسیب شناسی یا پاتولوژی می گویند.وقتی این اصطلاح را، ما در حوزه اندیشه های دینی و بحثهای دینی به كار می بریم، لابد مرادمان این است كه چه اشكالات و مسائلی در كار دین و دینداری جامعه، ممكن است بروز كند و به دین آسیب برساند .اگر مقصود از آسیب شناسی دینی این باشد، باید بگوییم كه همه فعالیتهای استاد شهید مطهری را می توانیم مربوط به آسیب شناسی دینی بدانیم. تألیفات، سخنرانیها و اقدامات اجتماعی ایشان و همچنین درسهایی كه می دادند، همه اینها، یا در جهت شناخت آسیبهایی بود كه به دین و دینداری وارد می شد یا مسبوق به آن شناخت و نتیجه آن شناختها بود؛ یعنی یا در جهت دردشناسی بود و یا در جهت درمان آن دردها. درمان هم، بعد از شناخت درد است. اگر درد و آسیب را به معنای وسیع كلمه بگیریم ایشان، تمام عمر، كارش این بود كه ببیند كجا دردی هست و آفتی هست و در كار دین و دینداری، چه درمانی می باید توصیه كرد. ایشان برازنده همان وصفی بود كه امیرمؤمنان در نهج البلاغه به كار می برد «طبیبٌ دوّارٌ بطِبّهِ»( خطبه 108، صبحی صالح).به همین معنی، می توانیم بگوییم كه فعالیت همه صاحب نظران و اهل بصیرت در عالم دین و دینداری، باز به آسیب شناسی دینی مربوط می شود؛ یعنی این امری نیست كه اختصاص به شهید مطهری داشته باشد، بلكه هر آدم دردمندِ خردمندی، در عالم دیانت، باید به فكر آسیب شناسی دینی و درمان آن باشد.

احیای فكر دینی
هر چند اصطلاح آسیب شناسی، اصطلاح جدیدی است، امّا ما یك اصطلاح دیگری داریم كه مفهوم متضایف این اصطلاح و نسبتا جا افتاده است و آن «احیای فكر دینی» است. اصطلاح احیای فكر دینی، از مفهوم مقابلش جا افتاده تر است و پیداست كه احیای فكر دینی و آسیب شناسی دینی، دو روی یك سكه هستند؛ یعنی، دو وجهه از یك واقعیت اند، دو مفهوم مخالف اند كه هم عنان و همدوش هم اند؛ آن كسی كه می خواهد دین را احیا كند، در واقع می خواهد دین را از آسیبها و آفتهایی كه به آن رسیده، درمان كند و آن را از نو بسازد؛ پس، آسیب شناسی در واقع كار هر كسی است كه قدم در راه احیای فكر دینی می گذارد.گاه با شخصیتهای متعددی روبرو می شوید كه درصدد احیای فكر دینی بوده اند. در میان اینها مهمتر از همه، به لحاظ تاریخی، مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی است؛ سید جمال الدین چهره ای است كه فرق او با سایر علمای زمانش، همین وجهه همت خاص احیاگری او بود، شما در آثار سید جمال، اشارات فراوانی به آسیبهایی كه به دین و دینداری رسیده، می بینید. و این اشاره ها، برای كسی كه می خواهد قدم در راه احیای دین بگذارد، كاملاً طبیعی است. از این گونه شخصیتها در عالم اسلام زیاد بودند در ایران هم بوده اند. استاد شهید مطهری بحقّ یكی از چهره هایی است كه ما می توانیم بگوییم عمر خود را در راه احیای اندیشه دینی صرف كرد.این اصطلاح آسیب شناسی دینی را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم: الف) آسیب شناسی دینداری ب) آسیب شناسی دینی

مقصود از آسیب شناسی دینداری، شناخت آفات و موانعی است كه مانع دینداری مردم می شود. و مراد از آسیب شناسی دینی، شناخت آفاتی است كه به اصل دین لطمه می زند. پیداست كه آسیب شناسی دینداری یك قشر با قشر دیگر فرق می كند: برای جوانها، آنچه مانع دینداریشان می شود یك چیز است، برای میانسالان و سالخوردگان چیزهای دیگر. آسیب شناسی دینداری در شهر ممكن است حكایت از یك دسته از عوامل بكند و در روستا حكایت از عوامل دیگر. یا مثلاً آسیب شناسی دینداری زن و مرد فرق می كند، همچنین آسیب شناسی دینداری طلاب با دانشجویان؛ بازاریان با...

ارتباط آسیب شناسی دینداری با جامعه شناسی
آسیب شناسی دینداری، به همان اندازه كه می تواند یك مقوله دینی باشد، یك مقوله اجتماعی هم هست. و این از آن جاهایی است كه جامعه شناسی دینی، موضوعیت پیدا می كند؛ یعنی می بینید یك بحثی هست كه از یك سو به منابع اصیل دینی و به گوهر و حقیقت دین مربوط می شود و از سوی دیگر با اختلاف قشرهای مختلف اجتماعی، حكمش فرق می كند. این بحث در جامعه شناسی دینی مطرح می شود.شهید مطهری یك طبیب روحانی بود كه تخصصش در همین آسیب شناسی دینداری و تخصص ویژه اش در آسیب شناسی دینداری جوانان، بود.شهید مطهری بیش از هر كس دیگری و بیش از هر موضوع دیگری، علاقه مند بود كه بداند چه علل و عواملی و چه آفاتی جوانان را از دین دور می كند.

منبع:http://alaam.tahoor.com/page.php?id=11719





نوع مطلب :
برچسب ها :
          
جمعه 1 اردیبهشت 1391





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی



استخاره آنلاین با قرآن کریم